„Емпатично личностно присъствие“ е термин въведен от Роджърс в края на жизнения
му и професионален път като квинтесенция на цялото му творчество в областта на
психотерапията. Разбирането на емпатията като личностно присъствие е третият
главен момент в нейното осмисляне. То означава, че терапевтът е изцяло погълнат
от взаимодействието, а не от неговите детайли. Състоянието му се описва като
съзерцателност и вътрешна съсредоточеност. На това ниво на емпатийност няма
значение колко прецизно са премерени терапевтичните действия и казаните думи -
вместо отработени и шлифовани те стават живи, интуитивни и учудващо
своевременни. Тогава терапевтичното действие не се прави, а се случва по онзи
начин, за който Луис Армстронг не е могъл да подбере думи, описвайки джаза, а
древните китайски мислители са намерили понятието „у-уей“.
Не случайно емпатичното взаимодействие се сравнява с джаз импровизация. В него
между двамата участници няма доминиране, а взаимно допълване и сътворчество.
Това е не просто умение за водене на равностоен и зачитащ диалог, към което се
стремим като цивилизовани партньори в социалната си практика. То е усещане за
пълен синхрон, стимулиращ себеизявата, взаимно обогатяващ и духовно извисяващ.
Роджърс го описва с термина „емпатична капсула“. Хората при такъв контакт
преживяват особена съпринадлежност, а всичко наоколо избледнява и почти изчезва
- състояние, добре познато на влюбените и увлечените в своята работа и
творчество. Не е нужно да се доказва, че подобни истински моменти и връзки в
живота носят невероятен терапевтичен заряд, но все по-малко хора имат
възможност да ги открият и „консумират в естествени условия“. Именно поради
това психотерапията за мнозина се превръща в човешки оазис, а от Срещата с психотерапевта
зависи дали той няма да се окаже само мираж.
Из „Психотерапията на Карл Роджърс“